خانه / مقالات / صدا سازی

صدا سازی

وی اس تی

از دهه ۱۹۳۰ تا کنون، کار هنرمندان صداساز بخش مهمی از حاشیه صوتی تمام فیلم جذاب ها را تشکیل داده است. این افراد با به وجود آوردن تمام زیر و بمهای صوتی حرکات یک بازیگر، از ولوم پارچه البسه او تا صوت قدمهای وی بر روی انواع کفپوش، خوب شده اند فیلم دیدنی ها را تا میزان امکان به واقعیت شبیه ساخته و حتی آنها را از وقایع موجود در جهان ی واقعی، بسیار زیاد تاثیر گذار تر از کار درآورند.

در کل کار صداسازان، یکی از مراحل بعد از تولید استودیویی جهت ایجاد جلوه های صوتی برای فیلم جالب ، آثار تلویزیونی تولیدات رادیویی است.

آنها با استفاده از انواع کفش و وسایلی چون سپر گلگیر خودرو، بشقاب، لیوان، صندلی و در کلام هر وسیله ای که بتوان در خرده ریزها و در کنار خیابان پیدا کرد، تمام صداهای موجود در محصول را ایجاد کرده برخی جهت ارتقا حس دراماتیک، این اصوات را تقویت کرده چاشنیهایی به آن می افزایند.

نسبتا تمام فیلم جالب ها تولیدات تلویزیونی که تا کنون دیده اید دارای یک نوار جلوه های صوتی یا فولی (Foley track) هستند .
ممکن است بپرسید که مگر صدا وقت فیلم دیدنی برداری ضبط نمی شود ؟
جواب مثبت است، اما برای حضـور جلوه های صوتی، که بخش پیچیده ای از تولید فیلم جالب هستند ، دلایل محکمی وجود دارد.

در صحنه فیلم جذاب برداری، هیچ چیز واقعی نیست، شمشیرها از پلاستیک هستند و کفپوش مرمر از تخته سه لای رنگ شده ایجاد شده. صداساز، در چنین صحنه هایی از اصوات واقعی یا صداهای تقویت شده مصرف می نماید ، در نتیجه شمشیرهای پلاستیکی صوت زنگ فلزی داشته و قدمهای بازیگر بر روی زمین، طنین سنگ مرمر را ایجاد می نماید .

در طی فیلم جذاب برداری، صدابردار سر صحنه تلاش می نماید که تنها گفتگوها را ضبط نماید . میکروفونهایی که ماهرانه در صحنه جاسازی شده اند، بدون ضبط سرو صداهای صحنه گروه فیلم زیبا برداری،حتی آهسته ترین زمزمه های بازیگران را دریافت میکنند. نوار صوتی فولی، جای خالی سر صداهای طبیعی را پر می نماید محیط فیلم دیدنی را بیش از پیش به واقعیت نزدیک می نماید .

اما جهان ی ما با وجود انواع وسایل نقلیه زمینی هوایی سر و صداهای مختلف زندگی روزمره، بسیار زیاد پر هیاهوست و با وجود تلاش زیاد صدابرداران، بسیار زیاد ی از اوقات اصوات ه تمام ناخواسته موجود در محیط فیلم دیدنی برداری، گفتگوهای بازیگران را تحت الشعاع قرار میدهد. این عبارات باید بعدا در استودیو ضبط صدا بازگو شوند. بازیگران گاهی وقتها مجبور میشوند کل یک صحنه را مجددا صدا گذاری کنند یا بعضی وقتها تنها یک کلمه را بازگویی نمایند.
این روند لوپ کردن یا تعویض اتومبیل ی دیالوگ (Automated Dialogue Replacement (ADR)) نامیده می شود . پس تدوینگر صدا نوار ولوم سر صحنه یا صوت زنده را با نوار ADR در نوار واحد تدوین می نماید .

توجه بکنید که نوار ADR، یک محصول استودیویی و فاقد اصوات صحنه است ترکیب با صداهای سر صحنه نتیجه ای بسیار زیاد غیر طبیعی خواهد داشت. صوت پا صوت هر حرکت دیگری که در صحنه میبینیم، حذف شده است. در اینجا جلوه های صوتی، محیط خالی موجود در دیالوگهای استودیویی را پر کرده ، صداهای اضافه را با اصوات تاثیر گذار جایگزین می نماید در جایی که ولوم مورد نظر شنیده نمی شود ، ولوم مناسبی ساخته قرار میدهد و در نهایت کل صحنه را طبیعی یکنواخت جلوه میدهد.

وسائل ی جهت تولید ولوم باز و بسته شدن در (( منظور دره اطاق یا خونست ))

وند ویِژگزینشه فیلـم سازی هم دیگری برای همسان نبودن کیفیت یکنواختی صوت سر صحنه است. فیلم دیدنی برادری صحنه برای دستیابی به بهترین عکس و بهترین اجرا، از زوایای مختلف در طی برداشتهای زیاد که ممکن است روزها ادامه یابد، گرفته می شود . این تکه ها بعد از تدوین، سیر روانی از تصاویر جریان را نماش میدهند، اما ممکن است صوت این تصاویر بالا پایین، فاقد حس دراماتیک مخدوش باشد. در اینجا هم، هنرند صداساز به یاری فیلم دیدنی ساز آمده یک صوت زمینه واحد برای کل صحنه ایجاد می نماید .

و نکته دیگر اینکه، کالاها سینمای ی و تلویزیونی در همه جهان به نمایش درمی آیند و به زبانهای زیاد ترجمه میشوند. ی که بازیگران متخصصان دوبله گفتگوهای فیلم جذاب را در استودیو بازگویی میکنند، جهت ایجاد دوباره محیط فیلـم ، به نوار جلوه های صوتی نیاز داریم تا فضا خالی و غیر طبیعی نشود.

صداساز چه کارهایی را انجام نمیدهد:

ایجاد صداهایی مانند موتور اتومبیل ، انفجار و اصوات مکانیکی و فنی دیگر که در استودیو میسر نیست-مانند منفجر شدن فروریختن ساختمان یا راندن اتوموبیل- همچنین صوت پرندگان، صداهای لیزری، پارس سگ و طوفان کار صداسازان یا فولی نیست.

این موارد در حیطه کار کارشناس جلوه های ویژه صوتی است که با استفاده از نمونه صداهای آرشیو جلوه های برای صوتی و فناوری رایانه ی، کار را انجام میدهد.هر صدایی از هلیکوپتر گرفته تا رعد تندر میتواند در نوار جلوه های ویژه قرار گرفته و ترکیب شود.

با اینحال متخصصین جلوه های جهت صوتی علی رغـم توانایی بسیار زیاد در ساختن افکتهای دقیق قابل تکرار ، جهت ایجاد صدایی مانند صوت راه رفتن دچار مساله میشوند. زیرا هر ولوم پایی مفرق و منحصر به شخص است، سرعت گامها مفرق بوده و حال و هوای آن نیز همواره بسته به فضا و موقعیت تفاوت می نماید . ولی صداسازان میتوانند با در اختیار داشتن جفت کفش بهتر سالها تجربه، در همان برداشت اول راه رفتن بازیگر را به خوب ی تقلید کرده صدایی کاملا طبیعی به دست بیاورند.
در واقع یکی از مختصات صداسازی این است که بیننده نمی بایست متوجه ساختگی بودن آن بشود.

یک مثال

فرض بکنید در یک صحنه، بازیگر می بایست اسلحه را بردارد، به سمت موتور سیکلت رفته، آنرا روشن نماید و برود.

• صداساز باید ولوم کت چرمی شلوار جین بازیگر و قدمهای او را با چکمه های سنگین گاوچرانی در حین حرکت او مرمت کرده ولوم برداشته شدن اسلحه دست به دست شدن آن، گرفتن دسته موتور سیکلت حرکت آن و ممکن است ولوم کلید، وقت ی که او مشغول روشن کردن موتور می شود را هم تولید نماید .

• کارشناس جلوه های مخصوص صوتی، صوت غرش موتور در زمان روشن شدن به حرکت درآمدن، کشش لاستیک چرخ و صداهای محیطی مانند باد، پرندگان و… را تولید می نماید .

• در استودیوی ADR، بازیگر عبارت خود را ضبط می نماید : “برمیگردم…” (I’ll be back… ). این عبارت در وقت فیلم جذاب برداری، در بین سر صوت موتور محو شده است باید جایگزین شود. پس تدوینگر دیالوگ عبارت را در جای خودش قرار میدهد.

ی که تمام این اصوات با یکدیگر و در ای صحیح خود پخش میشوند، مجموعه کامل بی نقصی در مقابل تماشچنانچه قرار میگیرد که او میتواند هر لحظه آن را باور نماید .

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

شرکت کاوشگران زرین مهر – وارد کننده طلایاب فلزیاب گنج یاب

شرکت کاوشگران زرین مهر – وارد کننده طلایاب فلزیاب گنج یاب شرکت کاوشگران زرین مهر …