چالشهای پیش روی مازندران با انتقال آب خزر
|چالشهای پیش روی مازندران با انتقال آب خزر از خراسان مسکن|
منتخب شهروندان و مردم شهر ساری در مجلس شورای اسلامی گفت: به گواه اکثر کارشناسان طرح انتقال آب دریای خزر به استان سمنان خیانتی آشکار به محیط زیست مازندران می باشد و همچنین عواقبی جبران ناپذیر را در پی خواهد داشت.
به نقل از بنانیوز(BanaNews.ir)؛علی اصغر یوسفنژاد با تاکید بر آنکه شامل طرحهایی که گمان میرفت به بایگانی تاریخ سپرده می شود ماجرای انتقال آب دریای خزر به استان سمنان می باشد، عنوان کرد: براساس آن طرح قرار می باشد سالانه ۲۲۲ میلیون مترمکعب آب از ساحل دریای خزر شیرین سازی شده و همچنین از طریق پمپاژ به استان سمنان منتقل می شود.
او همچنین اظهار کرد: طرحی که ریاست جمهور نیز در سفر استانی به سمنان در جمع شهروندان و مردم شهر آن شهرستان از آن هم به عنوان طرحی بلندمدت یاد کرد که در دستور کار حکومت قرار دارد. بنده پیشتر در نامهای، مخالفت آشکار خود و همچنین دوستداران منابع طبیعی و همچنین محیط زیست مازندران را از اجرای آن طرح به اطلاع جناب آقای دکتر روحانی رساندم که رونوشت آن هم نیز به وزیر نیرو ارسال شد.
یوسف نژاد گفت: متاسفانه چالشهای زیست محیطی آن طرح به قدر کفایت از سوی مشاور طرح مورد بررسی کردن قرار نگرفته و همچنین به استناد گزارشی که در چهارم آذرماه سال شمسی ۱۳۹۳ توسط دفتر مطالعات زیربنایی(تیم آب) تهیه و همچنین تسلیم مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی شده می باشد مهمترین چالش آن طرح مرتبط به بهره وری اقتصادی آن هم می باشد که از قضا اصلی ترین دلیل اجرای آن هم از سوی حکومتها اعلام میمی شود.
او همچنین ادامه داد: بعضی چالشهای اقتصادی و همچنین زیست محیطی آن طرح نشان میدهد هزینه آن هم به مراتب اکثرا و بیشتر از فایدهاش می باشد. امیدوارم وزارت نیرو توجهی جدی به جزئیات طرح انتقال آب خزر به سمنان داشته باشد و همچنین با عنایت به جمیع جهات، آن هم را از دستور کسب و کار خود خارج کند.
چالش های اقتصادی طرح انتقال آب دریای خزر
منتخب شهروندان و مردم شهر ساری ادامه داد: براساس محاسبات انجام شده در سال شمسی ۱۳۹۳ توسط مشاور طرح، نرخ تمام شده یک مترمکعب آب در آن طرح بعد از شیرین سازی و همچنین انتقال، برابر با ۴۲۸۷۳ ریال و همچنین شاخص اقتصادی نسبت فایده به هزینه در آن طرح برابر با ۰٫۵۳ می باشد که حاکی از عدم توجیه پذیری اقتصادی آن هم می باشد. در آن طرح نه تنها اشارهای به گزینههای مرتبط با تامین مستلزم و نیاز آبی استان سمنان از منابع آبی استان به وسیله افزایش بهره وری با رویکرد مدیریت تقاضا نشده می باشد، بلکه با توجه به هزینه بالای تمام شده آب در آن طرح و همچنین عدم بازیابی آن هم در قسمت و بخش صنعت، مشخص میمی شود که صنایع هدف در آن استان با توجه به آب بری آنها سودده نیستند که بتوانند هزینههای ناشی از شیرین سازی و همچنین انتقال آب را جبران کنند.
او همچنین گفتن کرد: از طرفی دیگر دوره نمک زدایی و همچنین انتقال آب خزر به فلات مرکزی با عنایت به زمان اجرای طرح و همچنین بهره برداری از تاسیسات، ۳۰ سال شمسی انتخاب شده و همچنین آن مرورِ زمان بر نرخ تمام شده طرح تاثیری جدی خواهد گذاشت و همچنین عملا آن هم را به طرحی خیلی زیاد زیان ده و همچنین فرسایشی بدل می کند ولی باید توجه داشت ارزشگذاری و همچنین تقویم ریالی هزینهها با نرخهای ثابت بر اساس سطح نرخهای سال شمسی ۱۳۹۲ انجام شده می باشد؛ آیا ممکن نیست آن هزینه را صرف اموری کنیم تا از روند افزایشی کم آبی در کل کشور جلوگیری به عمل آوریم؟!
یوسفنژاد عنوان کرد: نگاهی دقیقتر به مشخصات و همچنین الزامات آن طرح نشان میدهد که فارغ از هزینه هنگفت و همچنین صرف زمانی طاقت فرسا جهت اتمام آن هم، هزینههای فراوانی را بر اقتصاد و همچنین محیط زیست مازندران تحمیل میکند و همچنین آن در حالی می باشد که استان مازندران همینک با چالشهای بسیاری در حوزه منابع آبی روبه روست و همچنین به هیچ وجه منطقی نیست که جهت اجرای طرحی که به طبیعتش آسیب میرساند متقبل هزینههای هنگفتی نیز می شود.
او همچنین گفتن کرد: به عنوان مثال قرار می باشد لولههای طرح مذکور از محل برداشت آب و همچنین ایستگاه نمک زدایی و همچنین شیرین سازی آن هم در ساحل خزر در رقوم ۲۱ متر در ساحل به ارتفاع ۲۳۱۲ متر پمپاژ می شود که در آن مسیر از منطقه ها و مناطق طبیعی و همچنین آسیب پذیر بسیاری عبور میکند که نیازمند هزینههای اجرا، مراقبت و همچنین تامین انرژی هنگفتی می باشد.
منتخب شهروندان و مردم شهر ساری با اشاره به آنکه مقدار و اندازه و میزان کل برق مورد مستلزم و نیاز آن طرح ۴۴۸٫۸ مگاوات برآورد شده می باشد که ۱۸۰ مگاوات آن هم به تاسیسات نمک زدایی و همچنین شیرین سازی آب دریا و همچنین ۲۶۸٫۸ مگاوات آن هم به ایستگاههای پمپاژ آب اختصاص دارد، تصریح کرد: مجموعه مصارف آن طرح در حوزه شرکت برق منطقهای مازندران ۳۱۴٫۷ مگاوات و همچنین در حوزه شرکت برق منطقه ای سمنان ۱۳۴٫۱ مگاوات برآورد شده می باشد که نشان میدهد بار اصلی طرح از نظر اقتصادی بر دوش «برق منطقه ای مازندران» می باشد، در حالی که با صرف همین مقدار و اندازه و میزان هزینه و همچنین انرژی میقدرت بسیاری از معظلات و مسائل و مشکلات حوزه نیرو در مازندران را برطرف و همچنین به کاهش بدهکاری آن شرکت به پیمانکاران کمک کرد.
او همچنین تاکید کرد: موارد فراوان غیره ای را میقدرت مثال زد که نشان میدهد آن طرح به هیچ عنوان از توجیه اقتصادی مورد بهره بری و استفاده و نیاز ضروری برخوردار نیست و همچنین به جز تحمیل زیان به قسمت و بخش نیرو در مازندران هیچ فایدهای جهت شهروندان و مردم شهر استان ندارد، در حالی که مازندران با توجه به گردشگرپذیر بودن، استانی می باشد که هر ساله حداقل ۵ ماه سرویس ها و خدمات ملی ارائه میکند و همچنین اقصی نقاط آن هم نیازمند برخورداری از منابع برق به مراتب بیشتری می باشد.
یوسف نژاد با اشاره به آنکه هزینه سرمایه گذاری ابتدایی و اولیه آن طرح ۴۴۵۰۰ میلیارد ریال و همچنین هزینه سالیانه نگهداری و همچنین بهره برداری از طرح ۴۰۷۱٫۶ میلیارد ریال برآورد شده تا آب مازندران به سمنان منتقل می شود و همچنین با هزینه تمام شده ۴۲۸۷۳ ریال مورد مصرف قرار گیرد، گفت: بنابراین محاسبهای ساده نشان میدهد که آن طرح از نظر اقتصادی به هیچ عنوان توجیه پذیر نیست.
او همچنین افزود: آن مبالغ هنگفت در حالی قرار می باشد هزینه می شود که بودجه عمرانی استان مازندران در سال شمسی ۱۳۹۳ اندکی بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان بوده می باشد.
منتخب شهروندان و مردم شهر ساری در مجلس با گفتن آنکه محاسبه شاخص اقتصادی آن طرح، نشان داده می باشد که شاخص اقتصادی نسبت فایده به هزینه( (B/C جهت طرح انتقال آب دریای خزر به استان سمنان برابر با ۰٫۵۳ می باشد که شاخص مذکور خیلی زیاد کمتر از یک بوده و همچنین آن یعنی آنکه تقریبا نصف سرمایه گذاریهای انجام شده جهت آن طرح از طریق منافع آن هم بازیابی میمی شود و همچنین بیش از نصف دیگر آن هم زیانهای حاصل از عدم توجیه اقتصادی آن طرح می باشد که عملا آن هم را به طرحی کاملا زیان ده بدل میکند، افزود: با آن حال عجیب می باشد چرا حکومت با وجود چالشهای زیست محیطی و همچنین اقتصادی چنین طرح زیان دهی از اجرای آن هم در برنامه جذاب و جالب و خوبای بلندمدت خبر میدهد.
چالشهای زیست محیطی طرح انتقال آب دریای خزر
او همچنین به اشاره به آنکه در حوزه آسیبهای زیست محیطی که یکی دیگر از دلایل مخالفت آشکار بنده با آن طرح می باشد، دلایل فراوان می باشد، ادامه داد: پساب حاصل از شیرین سازی در آن طرح با غلظت ۲۵ گرم در لیتر شامل نمک و همچنین حرارت اکثرا و بیشتر نسبت به اوضاع فعلی آب دریای خزر به دریا تخلیه میمی شود که در فاصله نزدیک به مجرای تخلیه کننده آثاری منفی بر موجودات دریایی وارد میکند.
نماینده اسبق ساری در مجلس با تاکید بر آنکه براساس مدلسازیهای گرفته شده توسط تیم آب دفتر مطالعات زیربنایی با اجرای آن طرح، شوری آب از ۱۰ تا ۴۰۰ قسمت و بخش افزایش مییابد که بر ماهیان شاخص منطقه بیشترین آثار منفی را بر جای خواهد گذاشت، گفت: آن درحالی می باشد که بعد از کشاورزی، شیلات اصلی ترین منبع دخل و درآمد شهروندان و مردم شهر ساحل نشین در شرق مازندران می باشد و همچنین اجرای آن طرح ضمن آسیب به طبیعت دریا، دست مایه نابودی اقتصادی شهروندان و مردم شهر منطقه خواهد شد.
آثار طرح بر محیط زیست ساحلی
او همچنین افزود: مهمترین جنبه زیست محیطی آن طرح، مصرف بالای انرژی و همچنین نشر آلایندههای ناشی از آن هم در طول مسیر بهره برداری از تاسیسات آب شیرین کن می باشد. بهره برداری از آن هم با تخلیه لجن حاصل از عملیات پیش تصفیه آثاری مخرب بر محیط ساحلی به جای خواهد گذاشت.
آثار طرح بر محیط زیست خشکی
یوسف نژاد اظهار کرد: خط لوله انتقال آب خزر به استان سمنان در مسیر خود از اکوسیستمهای کشاورزی و همچنین جنگلی می گذرد و همچنین تمام آن مسیر را دچار آسیب میکند. کاهش امنیت گونههای جانوری اطراف مسیر انتقال که از جوار منطقه ها و مناطق حفاظت شده مازندران میگذرد و همچنین رفت و همچنین آمد و همچنین ترافیک ساخت و همچنین بهره برداری که آثاری شدید بر زیست بوم منطقه به جای خواهد گذاشت شامل دلایل ما جهت نگرانی از اجرای چنین طرحی می باشد.
او همچنین خاطرنشان کرد: آن طرح نه تنها هیچ انگیزهای جهت سرمایهگذاری قسمت و بخش خصوصی ساخته یا ایجاد نمیکند، بلکه اجرای آن هم توسط قسمت و بخش دولتی تقریبا غیرممکن به نظر میرسد و همچنین با توجه به شرایط اقتصادی فعلی کشور و همچنین تاکیدات فراوان مسئولان بر حفاظت از محیط زیست به عنوان سرمایهای پایدار، اجرای آن هم به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.
مدیران مازندرانی سکوت نموده اند!
منتخب شهروندان و مردم شهر ساری در مجلس دهم تصریح کرد: متاسفانه با وجود اهمیت بالای آن پیشامد جدید بعضی از مدیران نسبت به آن هم سکوت اختیار کرده و همچنین گاهی نیز اظهار بیاطلاعی میکنند، در حالی که براساس نقل از تیم آب دفتر مسائل زیربنایی، اقدامات انجام شده در آن حوزه به دهها مورد میرسد که از مهمترین آنها می قدرت به اخذ مصوبه کمیسیون ماده (۲۱۵) قانون برنامه جذاب و جالب و خوب پنجم از معاونت برنامه جذاب و جالب و خوب ریزی و همچنین نظارت راهبردی، انعقاد قرارداد انجام مطالعات مرحله اول با شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس، اختصاص اعتبار طرح تکمیلی مطالعات تفصیلی طرحهای آب به شماره ۴۰۲۰۱۷۴۲ به آن طرح به مبلغ ۷۷۰۰ میلیون ریال، مبادله موافقتنامه اجرای طرح به معاونت برنامه جذاب و جالب و خوب دیزی و همچنین نظارت راهبردی، اخذ مصوبه ترک تشریفات مناقصه از هیات سه نفره موضوع بند «و همچنین» ماده (۳۸) قانون نمایش مناقصات جهت عقد قرارداد با قرارگاه خاتم الانبیاء، مکاتبه با وزارت نفت و همچنین تنظیم صورتجلسه واگذاری مسیر و همچنین حریم خط لوله نفت نکا ری به آن طرح جهت اجرا و همچنین اختصاص ردیف بودجه به شماره ۴۰۲۰۱۷۵۹ با اعتبار ۲۵ میلیارد ریال در بودجه سالانه و همچنین تخصیص و همچنین جذب ۱۰ میلیارد ریال در سال شمسی ۱۳۹۲ اشاره کرد. علی رغم بعضی ادعاها آن طرح از مرحله «ایده» قبل و همچنین عملا با تخصیص ردیف بودجه به مرحله «اجرا» رسیده می باشد و همچنین آن مایه نگرانی می باشد که بعضی مسئولان از آن مسائل بیاطلاع خواهند بود.
او همچنین با اشاره به آنکه با صرف هزینههای به مراتب کمتر در حوزه فرهنگ بهره بری و استفاده از آب، جمع آوری و همچنین هدایت آبهای سطحی، نظارت جدی بر حفر چاههای کشاورزی و همچنین برپایی صنایع مرتبط و همچنین مطابق و یکدست با زیست بوم منطقه ها و مناطق متنوع و گوناگون و مختلف کشور، مشکل کم آبی منطقه ها و مناطق مرکزی ایران شامل استان سمنان حل میمی شود. در پایان یاد آور می شوم که بسیاری از منطقه ها و مناطق روستایی و همچنین حتی شهری مازندران با انواع و همچنین اقسام معظلات و مسائل و مشکلات در حوزه آب دست به گریبانند و همچنین بعضی از روستاهای مازندران از طریق تانکر از نعمت آب بهره مند میشوند.
آن منتخب شهروندان و مردم شهر در مجلس عنوان کرد: تغییرات اقلیمی، بعضی تصمیمات نادرست در حوزه انرژی و همچنین بیتوجهی به محیط زیست در سال شمسیهای قبل باعث شده می باشد که بسیاری از چشمه های طبیعی مازندران و همچنین منابع آب زیزمینی خشک یا به شدت بیرمق شوند که انتظار می رود به جای «طرح انتقال آب خزر به سمنان»، کنترل آن معظلات و مسائل و مشکلات و همچنین جلوگیری از بدل شدن آن هم به بحران دستور کار اصلی وزارت نیرو در قسمت و بخش آب مازندران باشد.
تصریح کرد: با همه آن احوالات انتظار می رود در حکومت یازدهم که عنایت ویژهای به محیط زیست وجود دارد و همچنین نقشی فعال در معاهدات بین المللی جهت حفظ طبیعت ایفا میکند، طرحهایی در دستور کار قرار نگیرند که زیان زیست محیطی اشان به مراتب اکثرا و بیشتر از فواید اقتصادی و همچنین سیاسی آن هم می باشد.
ایسنا