خانه / مقالات / نقد تحلیل آلبوم جاده می رقصد از چارتار

نقد تحلیل آلبوم جاده می رقصد از چارتار

دانلود آهنگ جدید

نقد و ارزیابی آلبوم جاده می رقصد از چارتار:

امروز ایران ، در زمینه ی موسیقی در اهمیت ی است که می توان به جرات گفت که آهنگ ایرانی درون کشور ، در سطح کاملا قابل قبولی قرار دارد. این اهمیت مناسب ، مرهون ظهور سبک های جدید اختصاصی است که یکی از اصلی ترین پایه های شکل گیری این سبک های نو گروه چارتار است . چارتار زاده شده در سال ۱۳۹۰ است که به گفته ی خودشان چارتار را به علت این که خودشان در شروع چهار نفر بودند این که چارتار اسم یک ساز کهن است ، برگزیدند. می گویند ذهن ما چهار تکه است. برتری چارتار نسبت به هم سبک های خود به این است که آنها هم سبک سنتی ایرانی را پالایش کرده و هم سبک های Ambient Hip hop را پالایش کردند در انتها ، سبک های پالایش شده را با هم ترکیب کرده اند در حالی که گروه های رقیب سبک خام سنتی ایرانی و سبک های خام الکترونیک را با نیز ترکیب می کنند. چارتار را می توان پر طرفدار ترین گروه موسیقی فیوژن ایرانی دانست که حتی کنسرت های بین المللی آنها هم پر طرفدار هستند .

بر خلاف انتظار ها ، با گذشت مدت کوتاهی از نشر آلبوم باران تویی آلبوم جاده می رقصد منتشر شد و شاید علت انتشار زود آلبوم این است که آلبوم باران تویی مدت بسیاری بود که فرایند تولید را گذرانده بود در حین تلاش های زیاد برای دریافت مجوز چارتاری ها روی آلبوم جاده می رقصد کار می کردند. در ادامه همراه باشید تا در زیر ذره بین ما ، آلبوم جاده می رقصد را نقد کنیم.

در کل حتمـا ت > موزیک ساز : آرش فتحی ، تنظیم : آیین احمدی فر ، ترانه سرا : نیکی حائری خواننده : آرمان گرشاسپی میکس و مسترینگ : آرش پاکزاد

ترک اول : لیلاچه

یک Intro با یک کوبش قدرتنمد ، نوید آلبوم خوب را می تواند بدهد. گرمای ولوم آرمان گرشاسپی خود یک موزیک کامل است که حتی اگر یک موسیقی بی وجود ساز اجرا شود صوت وی تکمیل کننده ی آن است. اما یک بیان غلط در Intro یک میزان در ذوق می زند ؛ “نفست طعم لحظه ها را به ترانه کشد” ؛ بیان غلیظ در کلمه ی ترانه در این بیت یک فالش واضح است. با شروع بخش دوم Verse ، چارتار اثبات می نماید که به سنت هایش پایبند بوده از عناصر سنتی خود که Snare های کوبنده بود ، وفا دار بوده است. در مدولاسیون ، ترکیب سینت سایزر گیتار الکتریک کوبش های متوالی Snare ها ، یک ترکیب ویِژگزینشه از تنظیم این ترک به وجود آورده است. در Verse دوم نیز همچنان با همراهی کوبش های Loop شده ی Snare رو به رو هستیم. Chorus و Verse به قدری زیبا در کنار هم و متوالی می آیند که نمی توان عناصر این موزیک را از هم جدا دانست. Ending با هیجانی خاص وارد صحنه ی تنظیم می شود و با همین حس هیجان خود را به انتها می رساند. ایراد هایی در موسیقی سازی وجود داشت چون ، در شعر و بیان خواننده به سختی بر روی ملودی Fit شده بود و این تنها نکته ی نه چندان جذاب در آهنگ سازی این ترک است. حسی که در کل این ترک جاری بود شنونده را به یاد ترک اول آلبوم باران تویی به نام آشوبم هم می اندازد.

نمرات از ۱۰

موسیقی سازی : ۹ – ضعف در همآهنگ ی شعر و بیان با ملودی تنظیم : ۹ – پایبندی به سنت های چارتار عدم پیشرفت نسبت به ترک مشابه قبلی یعنی آشوبم شعر : ۱۰ – شعر فدای ملودی نشده است نمره ی نهایی : ۹٫۳۳

ترک دوم : آسمان هم زمین می خورد

یک پالس ، شروع کننده ی Intro است . در ادامه اجرای ملودی مهم ترک ، بر عهده ی سینت سایزر است که با بیس مخفی خود ، همزمان در نقش ساز کوبه ای هندی هم قرار گرفته است که این را می توان هنر تنظیم کننده دانست. شروع صوت خواننده با پیچ و یک خش همراه است که خیلی خلاقانه است همراه کننده ی نجوای او اکوی محویست که آکوردینگ را با ولوم خواننده شکل داده است. پاساژ های محوی که توسط Snare اجرا شده است و روی آنها افکت پارازیت نویز قرار گرفته است همراه کننده ی خواننده هستند تا صوت او را از وهله ی Intro به وهله ی Verse همراهی کنند. در Verse هم ترکیب پیچیده ی درام چارتار را به سنت های خود پایبند کرده است. در Chorus نیز این پیچیدگی در اجرای درام ادامه میابد. نوای مخفی گیتار های برقی الکتریک در بک گراند تنظیم نیز ، از سنت های باران تویی چارتار است. سکوت زیاد درام از ۱/۳ پایانی Chorus اول این بخش را به نیمه ی دوم ترک متصل می نماید . نوای ریز شده ی پالس ها ، می تواند یک شکست صوتی را در ذهن مخاطب به وجود آورد که وی را مجاب به ادامه ی موسیقی بی تغییر شعر نماید . در نیمه ی تکرار شده ی موسیقی ، شاهد تغییرات اندک در اجرای درام هستیم. در ۳/۱ پایانی ، همچنان با یک افت همراه هستیم که Ending با بخش پایانی Chorus نقش واحد را گیم می کنند. تا این وهله از آلبوم ، با شعر های پخته ای همراه هستیم که خود را فدای ملودی نکرده اند و این در حالی است که ملودی ها نیز خود پخته هستند . بیان خواننده در این ترک زیاد روان واضح بود. موسیقی سازی هم نشان دهنده یک ملودی سنتی پالایش شده است.

نمرات از ۱۰

آهنگ سازی : ۱۰ تنظیم : ۹٫۵ – به دلیل عدم افزایش در سنت های چارتار،شعر : ۱۰ نمره ی نهایی : ۹٫۸۳

ترک سوم : ببر

برخورد با نام عجیب فانتزی ، می تواند تکنیک جالبی برای مارکتینگ و حفظ شنونده جهت ادامه ی شنیدن تا انتها آلبوم باشد. این تکنیک به صورت یک خط در بین در ترک های این آلبوم به کار برده شده است. Intro با پد های محو چیزی است که همیشه از چارتار انتظار رفته و این بار نیز تکرار شده است. Verse نشان دهنده یک تحول عظیم در موزیک سازی ها تنظیم های چارتار است. تنظیم در باب دشتی به روز شده است. دراین ترک با سکوت های زیاد رو به رو هستیم که برای کنترل هیجان ملودی و تنظیم گنجانده شده اند. در Chorus با اجرای پاک شاهکارانه ی Hit ها همراه هستیم این اجرای زیبا ، بعد از سکوت به بخش مدولاسیون کشانیده شده است و همین طور در Verse دوم همراه کننده ی موزیک است. Snare های کوبنده ، شکست های صوتی را در ذهن مخاطب شکل می دهد که کاملا مهندسی شده در تنظیم نقش آفرینی می کنند. اجرای درام به قدری زیبا تنظیم است که جهت مخاطب فنی و آسان ای ، این خطا را به وجود می آورد که آیا از ساز مصرف شده است یا همان FL Stuido ی رفیق داشتنی این نقش را به برترین شکل اجرا کرده است. همچنان در انتها ، یک Ending آسان به مخاطب تحویل شده است. از ترک ببر به بعد این آلبوم این گونه به نظر میرسد که ابتدا ملودی تولید شده است پس روی آن شعر سروده شده است ولی این تنها ظاهر موضوع است. با تحقیق ی همزمان متن به همراه آهنگ به این موضوع پی برده می شود که خواننده بیت ها را در حین خواندن جا به جا می نماید و این باعث ایراد های جزئی در بیان واج ها می شود. این به صورتی رخ می دهد که خواننده کلمات را بین پرده بیان می نماید و به گونه نمایان می نماید که گویی وی محو خوانی می نماید .

نمرات از ۱۰

موسیقی سازی : ۱۰ تنظیم : ۱۰ شعر : ۷ نمره ی نهایی : ۹

ترک چهارم : جاده می رقصد

قرار دادن ترک مهم آلبوم در اهمیت چهارم یک مساوی ی مناسب با اسم گروه است که باز این خود تکنیک بازار یابی است. شروع با نوای گیتار الکتریک یک فضاسازی قدرتمند یک Intro ی مناسب برای ترک مهم آلبوم را شکل می دهد. Verse نیز با همین محیط مخوف همراه است آکوردینگ مخلوطی از اصوات گیتار هاست. در انتها Verse با پالس های مشهور به پینگ پونگ همراه هستیم که آمادگی را جهت مخاطب به وجود می آورد تا وی را به وهله ی بعدی ببرد. در Chorus ، ملودی یک ملودی اصیل ایرانیست که در قالب تنظیم الکترونیک نمایی می نماید . اما Chorus خیلی زیاد کوتاه است. مدولاسیون یک ملودی استاندارد در سبک امبینت است که کل جذابیت این ترک ، در پارت های کوتاه است. Verse دوم از جو قالب شعر بر آهنگ بهره می برد ؛ که این بخش هم با چشـم پوشی سریعا به Chorus میرسد. Chorus در موزیک بک گراند به کلی با Chorus اول زمین تا آسمان تفاوت دارد. Ending هم شبیه به موسیقی های دهه ی ۵۰ میلادی تهیه و تولید شده است. این ترک جزو موزیک هایی است که با چند بار شنیدن به بخش ها و جزئیات آن میشه پی برد. حرکت زود از بخش به بخش های دیگر موزیک ، باعث می شود که شنونده ، تمرکز کافی جهت تذکر به جزئیات موزیک را از دست دهد ولی این یک عیب به حساب نمی آید بلکه ویژگی مهندسی شده است. تکنیکی برای جلب شنونده به چند بار شنیدن و توجه به ترک مهم است. به این ترک از بابت آهنگ سازی ، احترام خاصی قائل هستم چون از ملودی های اصیل ایرانی پیروی کرده است و این اصالت در تنظیم نیز خودنمایی می نماید . از بابت سبک خواندن نیز هیچ ایرادی وارد نیست. پس میتوان به این شکل نمره داد

نمرات از ۱۰

موسیقی سازی : ۱۰ تنظیم : ۱۰ شعر : ۱۰ نمره ی نهایی : ۱۰

ترک پنجم : حضوری اتفاقی

Intro با اجرای سینت سایزر ولوم محو همخوان زن و در ادامه اضافه شدن Crash درام باعث شروع خواندن خواننده می شود. Verse با انتها دادن در بخش اول شنوا هستیم که برای ورود به وهله ی Chorus ، با سنت شکنی در ساختار تم موسیقی همراه هستیم. ریتمی که از خانواده ی ریتم های زیاد دیده شده استاد ژان میشل ژار است . مدولاسیون هم همچنان با چاشنی صوت محو همخوان همراه است. در کل آهنگ جو یک هوای سرد جریان دارد. نکته ای که در Verse دوم نمایان می نماید بین پرده خوانی بیان فالش کلمه ی (کجای کاری) است . این بین پرده خوانی و حالت نامفهوم بیان در Chorus نیز بسیار زیاد واضح قابل شنیدن است. از یک رو این ابه احتمال زیاد ل داده می شود که مدولاسیون و ملودی Ending از ملودی های غربی اقتباس شده باشد وحتی Ending ، می تواند نسخه ی مهم موزیک اقتباس شده باشد. همچنان در این موسیقی خواننده با بیان محو و نامفهوم کلمات شنونده را گمراه می نماید . این موزیک مانند ترک مهم در اهمیت مخصوص ای از آلبوم را به خود اختصاص داده است ؛ زیرا از این موزیک به عنوان فرد تیزر معرفی آلبوم استفاده شده بود.

نمرات از ۱۰

موسیقی سازی : ۹ تنظیم : ۱۰ شعر : ۱۰ نمره ی نهایی : ۹٫۶۶

ترک ششم : هیچ در هیچ

Intro در همان قدم اول به شنونده می گوید که با ملودی اصیل ایرانی مواجه است. گام پایین خواننده ، به این اصالت یاری کرده است. Chorus هم از دنباله ی ملودی بخش ابتدایی آهنگ است از آن پیروی می نماید . وابستگی و انسجام ملودی های بخش های مختلف ملودی این ترک را ویِژگزینشه کرده است. تنظیم به قدری خلوت است که تمرکز مهم شنونده به سمت شعر و نجوای خواننده جلب می شود. اکوی گام بالای همراه کننده خواننده در نیمه ی موزیک حالتی معنوی به آهنگ بخشیده است. ترکیب اصوات خواننده در گام ها حالت های مختلف در واقع جایگزین آکوردینگ سازی است . به کل این ترک از سبک هایی که تا حالا تیم چارتار کار کرده اند ، مفرق است.

نمرات از ۱۰

موزیک سازی : ۱۰ تنظیم : ۹ شعر : ۱۰ نمره ی نهایی : ۹٫۶۶

ترک هفتم : من دهانم

همچنان در این ترک شاهد استفاده از اسم عجیب هستیم. Intro یک نوای محو Reverb شده ی سینت سایز رو پیانو است . در Verse همچنان با ایراد در بیان کلمات هستیم که خواننده آن هارا با تند خواندن ، تلف می نماید . ریتم موزیک خیلی کوبنده است . ملودی در باب ملودی آهنگ هایی که در سبک Ambient و مکانی سرخ پوستی هستند ، ساخـته شده است. افکت Reverb در پس زمینه ی کلیه ی آکورد ها حضـور دارد. همچنان در مدولاسیون با تکرار محو ولوم خواننده شاهد هستیم که اینگونه در تنظیم این فضا پر شده است. در مدولاسیون دوم با ریز نوازی پیانو کوبش Snare های درام همراه هستیم. Ending نیز از سنت های آلبوم باران تویی پیروی می نماید . در واقع خوبتر است بگویم که به کل چیزی به نام Ending در این موسیقی وجود نداشت. همچنان بین پرده خوانی خواننده و بیان محو کلمات ، شنونده را از فهم واضح متن شعر ، محروم تولید و ساخته اشت.

نمرات از ۱۰

موزیک سازی : ۸ (حرکت نو و اختصاصی خودنمایی نمی کرد) تنظیم : ۹ شعر : ۹ نمره ی نهایی : ۸٫۶۶

ترک هشتم : غزل نشد

یک Intro ی مفرق از چارتار در این آلبوم را در اولین حرکت می شنویم. همچنان شاهد هستیم که در هسته ی ملودی چارتاری ها برداشتی قشنگ اصولی از ملودی های اصیل ایرانی داشته اند. Verse زیاد را که پشت سر گذاشتیم ، با جو مه آلود در Chorus رو به رو می شویم. در ساخت و تنظیم این آهنگ تلاش شده است که توجه شنونده را به گونه ای ویِژگزینشه به خواننده جلب کنند که این تکنیک نسبتا تنها در دو سوم ابتدایی ترک استفاده شده است. در یک سوم انتهایی مشاهده می کنیم که آهنگ به یک اوج می رسد که در همین بخش ، شعر اشاره ای به ترک قطار در آلبوم قبلی چارتار دارد. ملودی شوری است که این تم شور در کل موسیقی جاری است. همچنان درام از سنت های چارتار پیروی می نماید . Ending خیلی ضعیف کار شده است زیرا در اصول آهنگ سازی توصیه می شود که بعد از یک اوج قدرت مند ، موسیقی جهت ورود به Ending شنونده به یک شوک نیاز دارد. این شوک با سکوت تامین می شود که در این آهنگ بی هیچ شوکی مستقیما موسیقی انتها می یابد. این موسیقی از تم پیروی می نماید که خوشبختانه این در ساختار تم از یک سری Loop مصرف نشده است و از آرامش به هیجان و اوج ختم می شود. اما از ایراد Ending نمی توان چشـم پوشی کرد. همچنان در این ترک ، از نامفهوم بودن نوع بیان خواننده ، شنونده رنج می برد که این مساله نیز در دو سوم ابتدایی موزیک بیشتر خود نمایی می کرد.

نمرات از ۱۰

آهنگ سازی : ۱۰ تنظیم : ۸ شعر : ۱۰ نمره ی نهایی : ۹٫۳۳

ترک نهم : دریچه

یک Intro ی استاندارد از خانواده ی سبک های امبینت ، نوید یک ترک موفق را میدهد. Reverb های آکورد در پس زمینه ، شنونده را به سمت ادامه ی موسیقی هدایت می نماید . در بخش دوم Verse ، شاهد ریتم صحیح کلاسیک هستیم که به قشنگ یی ملودی را همراهی می نماید . در کل آهنگ پیانو کلاسیک مهم ترین عنصر آکوردینگ است در واقع باعث جاری بودن روان بودن ملودی می شود. در مدولاسیون کوتاهی که در میانه ی موسیقی وجود دارد ، شاهد گروه نوازی ویلون هستیم که این هنر از سرپنجه های دانیال جورابچی سر چشم ه می گیرد. به قدری این آهنگ هنرمندانه تنظیم شده است که با موسیقی های بیان کلاسیک مساوی ی می نماید . در نیمه ی پایانی موسیقی شبیه کل تم موزیک شاهد مصرف از اصوات و ساز های کوبه ای کلاسیک مصرف شده است. چنین در Ending ، یک ملودی اقتباسی کلاسیک زیاد استادانه توسط ویلون اجرا شده است.

نمرات از ۱۰

موزیک سازی : ۱۰ تنظیم : ۱۰ شعر : ۱۰ نمره ی نهایی : ۱۰

ارزیابی کلی :

در این آلبوم ، حضـور آرش پاکزاد زیاد پررنگ است می توان بیشتر شدن ها و تحولات چارتار را تا حدودی به خاطر حضـور وی دانست. در ادامه ی بحث تحولات این آلبوم ضروری به ذکر است که انتظار میرفت تحولات بیشتر از چیزی که در این آلبوم بود ، ملموس باشد. همین طور در حوضه ی مسترینگ ، اختلافات بسیاری بین کیفیت مسترینگ ولوم خواننده در ترک های این آلبوم وجود دارد. در ترک آسمان زمین می خورد نکته ای وجود دارد که ضروری میدانم بگویم. در پالس هایی که در آکوردینگ Verse و مدولاسیون وجود دارد ، قدرت انتقال صوت از طول موج آن زیاد بیشتر است این باعث می شود که این پالس ها صوتی را در ناحیه ی شنوایی دردناک به گوش شنونده وارد نماید . در کل آلبوم جاده می رقصد ، آلبوم قابل ستایشی است ولی انتظاراتی بیشتر از چارتاری ها در باب تحول میرفت . کاور آرت : در طراحی کاور این آلبوم ، می توان گفت که تیم طراح بسیار زیاد هوشمندانه عمل کرده اند. حفظ ساختار پایه ی کاور های چارتار در عکس مهم باعث می شود تا ذهنیت ثابت را جهت شنونده به وجود آورد. همین طور کیفیت چاپ بسیار زیاد قابل ستایش است.

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

شرکت کاوشگران زرین مهر – وارد کننده طلایاب فلزیاب گنج یاب

شرکت کاوشگران زرین مهر – وارد کننده طلایاب فلزیاب گنج یاب شرکت کاوشگران زرین مهر …