خانه / مقالات / برندسازی یا برندینگ چیست؟

برندسازی یا برندینگ چیست؟

در این مطلب قصد داریم تا شما سروران گران قدر را با مفهوم برندینگ بیشتر آشنا کنیم.در ادامه این نوشته به برخی نکات مفید و سودمند در رابطه با مبحث برند سازی یا برندینگ خواهیم پرداخت.

 

Image result for brand

edris-ac.com

برندسازی یا برندینگ (Branding) چیست؟

ابتدا به تعریف واژه ی برند می پردازیم.

برند

برای آنکه بتوانید شرکت؛ فروشگاه؛ خدمات و یا محصول خود را به دیگـر ان معرفی بکنید به یک نام تجاری (برند– Brand) نیاز دارید تا علاوه بر ایـن که معرف شما باشد؛ بایستی بتواند شما را از دیگـر رقبا متمایز نمایـد .

برند یا نام تجاری واژه ای است که می تواند از یک اسم؛ یک اصطلاح؛ یک علامت و یا ترکیبی از همه ایـن مسائل باشد. امروزه اکثر شرکت هایی که آینده نگر بوده و به فکر تعلت ات جهان ی می باشند؛ تمام کوشش خود را در جهت انتخاب نام تجاری برای خود می کنند تا بتوانند برند خود را در همه جهان بر سر زبان ها بیندازند.

برند چیست

 تعریف برند :

برند؛ (به انگلیسی: Brand) همـان چیزی است که مخاطب با دیدن؛ شنیدن؛ حس کردن و یا هرگونه رابطه ی با آن بصورت مفهومی؛ دیداری یا لفظی صفات و ویژگی‌های خود را در ذهن و قلب مخاطب تداعی می‌کند.

برند حاوی همه احساسات؛ ویژگی‌ها و مفاهیمی است که به یک نام گره خورده است؛ برند؛ برداشت اشخاص از یک نام است .

در فارسی واژهٔ برند اکثرا ً برای اشاره به محصول یا خدمتی به‌کار می‌رود که ارزش اعتبـار ی و اجتماعی بالایی داشته باشد. به بیان دیگـر «برند» دارای ماهیت اجتماعی است و برندهای قدرت‌مند آن‌هایی می باشند که اشخاص نسبت به آن‌ها حس مالکیت دارند و برای مثال می‌گویند: «ایـن مارک؛ اسم مارک دلخواه من است».برند های برتر می‌توانند هیجان و عواطف مصرف‌کنندگان خود را برانگیزند و مشتریان به ایـن نام‌ها اعتماد داشته و از آنها انتظار خلق ایده‌های برتر و نوآوری در محصولاتشان را دارند.

در ایـن راستا موضوع وفاداری به برند از مهمترین موضوعات مورددقت شرکت‌ها می‌باشد و شرکت‌ها همواره به دنبال راه‌هایی برای کسب و جلب وفاداری مشتریان می‌باشند. یکـی از مهمترین معیارهای وفاداری به برند؛ علت یادآوری و بازآوری برند با گروه کالایی ویِژه می‌باشد که زمینه را برای خریدهای مجدد مشتریان فراهم می‌آورد.

حال که با واژه ی برند و نام تجاری آشنا شدید به سراغ برند سازی (Branding) می رویم و با ایـن کلا ح بیشتر آشنا می شویم.

برند سازی یا برندینگ (Branding)؛ اصطلاحا به دانشی گفته می شود که از طریق آن و با برتری دادن به یک برند (Brand) می توان سبب افزوده شدن اعتبـار و شهرت آن نام تجاری در بازار رقابتی شد. نکته حائز ارزش ی که در ایـن مورد وجود دارد آن است که افزوده شدن فشیوه و افزوده شدن قیمت محصولات و خدمات یک شرکت؛ رابطه مستقیمی با افزوده شدن شهرت و اعتبـار برند آن شرکت دارد پس می توان از برندینگ یا برند سازی (Branding) به عنوان روشی هوشمندانه در جهت کسب درآمد و  تولید ثروت نام برد.

 

۳ علت وجود استراتژی چند برندی

در جهان ی گجت ها ایـن شعار مرسوم هست که ” خودتان خودتان را بخورید؛ یا دیگـر ان ایـن کار را می کنند”. استراتژی های چند برندی همواره برای تضمین بقا در بازار توسط متخصصین بازاریابی و برندینگ مورد استفاده قرار میگیرد؛ بعضی وقتها به دلیل کم شدن سودآوری تولید و توزیع یک محصول؛ محصولات مشابه با نام تجاری دیگـر و حتی با امکانات دیگـر یا ارزش توصیه ی جدیدی وارد بازار می شود تا به کمک ایـن استراتژی سودآوری افزوده شدن یافته و یا سهم بازار محصولات افزوده شدن یابد.

برند , برند سازی , برند تبلیغاتی , برند جهانی , برند اشخاص مشهور , برند لوکس , برند عام , برند سرمایه گذار , برند کارفرما

ایـن رویکرد را در ادبیات برندینگ ” خودخوری ” می نامند. وقت ی با متخصصین عرصه ی برندینگ حرف می کنیم؛ آنها دلایل زیر را علت ظهور استراتژی های چند برندی و یا همـان خودخوری در برند؛ میدانند.

۱- آنها معتقد هستند که ایـن استراتژی سبب افزوده شدن وابستگی خرده فروشان به محصولات ما می شود چون آنها قفسه ای خود را با انواع محصولات ما و با نام های متفاوت پر میکنند و اصطلاحا shelf space خرده فروشان را افزوده شدن میدهیم و ایـن مورد احتما ل فشیوه محصولات را افزوده شدن میدهد.

article_image_one_435.jpg

۲- به علت تغییر الگوهای استفاده در جهان ی امروز اکثرا استفاده کنندگان برای کالاهای تند مصرف؛ برندهای متفاوت را آزمایش میکنند تا به انتخاب نهایی برسند و در هر صورت انتخابشان از بین محصولات ما خواهد بود.

۳- برندهای جدید از بعد ایجاد انگیزه و خلق جو خلاقانه در فرایـن د تولید و همین طور ایجاد تحول در بازار و جواب دادن به تنوع طلبی مشتری ایـن استراتژی را توصیه میدهند و دلایل بقا و جاودانگی در بازار را بر طبق ایجاد تحول چشمگیر محقق می سازند.

رویکرد چند برندی وقت کاربردی خواهد بود که تبلیغات مناسبی برای همه ی محصولات و خدمات ارائه گردد و برندهای جدید ما علاوه بر آنکه رقیب نیستند؛ بتوانند سهم بازار رقبا را تمالک کنند و اصولا سودآوری را افزوده شدن دهند. اهمیت یابی در بازار فرایـن دی هست که به صورت مرتب و وقت بندی شده (استراتژیک) یا به صورت موردی در مقابل کنش رقبا (تاکتیکـی ) صورت می پذیرد که یکـی از راهکارهای اهمیت یابی مجدد در بازار و ایجاد آگاهی از برند راهکار چند برندی است . اما در کنار ایـن ویژگی ها ایـن تهدید وجود دارد که با تقسیم بازار برای برندهای متفاوت سودآوری کم شدن یابد چون هزینه ی تبلیغات و برندینگ در گام ابتدایی برای هر محصول بسیار بالاتر از تبلیغات و برندینگ محصول ترویج شده در بازار است ؛ پس ممکن است ایـن استراتژی مضرات مالی زیادی را به سیستم وارد نمایـد .

 

منبع

 

 

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

نرم افزار تاکسی تلفنی شرکت عارف رایانه بهترین نرم افزار تاکسی سرویس

نرم افزار تاکسی تلفنی – نرم افزار آژانس نرم افزار تاکسی تلفنی عارف رایانه، برنامه ایست …